Розумне урядування (Smart Gov або E-Gov)

Стратегічні завдання напрямку:

  • забезпечення рівних прав громадян на доступ до всіх видів відкритої інформації, що має індивідуальну та суспільну значимість;
  • залучення громадян до участі у муніципальних справах;
  • вдосконалення технології муніципального управління;
  • організація надання послуг юридичним та фізичним особам в інтегрованому вигляді дистанційно — через Інтернет та інші засоби;

Геоінформаційна система (GIS) як елемент розумного управління містом

Впровадження сучасної геоінформаційної системи – значний крок до відкритості міських даних та важлива передумова започаткування якісно кращого планування, як просторового розвитку міста так і розвитку різноманітних інфраструктур міста. Фактично ГІС це система картографічного відображення даних. В ГІС можуть відображатися будь які дані, що містяться у місті. Починаючи від землевпорядної документації і закінчуючи даними щодо розміщених в місті об’єктів або внутрішньої міграції жителів міста протягом різних періодів. Інформація із ГІС може використовуватися для досить широкого спектру завдань. Починаючи від аналізу використання або наповнення бюджету міста і закінчуючи аналізом, наприклад використання доріг в місті з метою виконання ремонтних робіт в першу чергу на дорогах, які використовуються більш інтенсивно. Загалом, дані, що можуть відображатися в ГІС обмежені лише фантазією та бажанням розпорядника системи. А їх аналіз залежить від наявності професійних аналітиків.

Щодо створення в Херсоні Геоінформаційної системи, то на сьогодні:

  • Проведена аерозйомка міста спеціальним обладнанням (посилання на новину).
  • Зібрана інформація щодо наявності даних у різних муніципальних установ та організацій.
  • Наразі відбувається процес відцифрування міської інженерної інфраструктури та нанесення об’єктів на актуальну зйомку. Наносяться мережі інженерних комунікацій різних типів.
  • Формується команда проекту, яка буде займатися створенням системи, яка допоможе наносити та аналізувати дані у ГІС.

Далі планується створення:

  • єдиної цифрової топографо-геодезичної основи: ведення містобудівного та земельного кадастру, обліку інформації стосовно земельних ділянок, об’єктів нерухомості та їх користувачів.
  • створення реєстру будівель із технічною інформацією про будівлю, і все це буде відображатися на карті.

Забезпечення доступу до даних відбуватиметься через онлайн ресурс – міський Геопортал.  Всі охочі матимуть можливість отримати доступ до даних, які містяться у ГІС. Крім згаданих плюсів, геоінформаційні системи використовуються для широкого різноманіття нетипових для ГІС задач, які потребують просторового відображення даних а також залучення громадян до збору даних, їх аналізу та прийняття важливих рішень.

Адміністративні послуги муніципалітету на базі ІТ-технологій як елемент розумного управління містом

1. Створення цифрового Реєстру територіальної громади

Актуальні дані про мешканців громади є основою для розгортання будь-яких інших інформаційних систем та започаткування будь-яких інших елементів Розумного міста. Щоб ми не створювали, які б новітні технології не інтегрували, якщо ми не матимемо актуальних даних про мешканців міста, то Розумному місту просто немає для кого існувати.

Тож найважливішим проектом для нас є створення еталонного реєстру територіальної громади (мешканців міста) – електронної бази даних з актуальними даними про херсонців. Розпорядником Реєстру територіальної громади є Херсонська міська рада в особі відповідного виконавчого органу, а дані про мешканців міста відносяться до даних із обмеженим доступом і охороняються відповідно до законодавства України.

Для створення цифрового реєстру територіальної громади розпочато процес інтеграції нового програмного продукту, а також сервісів проекту iGov.

На сьогоднішній день муніципалітет закупив необхідне програмне забезпечення для створення та модерації Реєстру територіальної громади, а також працює над його наповненням. Для наповнення реєстру територіальної громади розпочато процес інтеграції нового програмного продукту та сервісів проекту iGov.

Також у рамках проекту розглядається можливість інтеграції різноманітних баз даних у єдиний реєстр, який би давав максимально розширену інформацію про особу з різними рівнями доступу для виконавчих органів міської ради, комунальних підприємств у сфері житлово-комунального господарства, тощо.

2. Адміністративні послуги. Он-лайн та Офф-лайн.

Смарт-послуги це коли херсонець не стоїть у чергах, а просто зі свого смартфона отримує необхідні йому послуги, яку надає муніципалітет. В рамках проекту Смарт-послуги планується створення екосистеми надання адміністративних послуг онлайн, в тому числі через особистий кабінет Херсонця. Після реалізації проекту “Смарт-послуги”, у більшості випадків, Херсонцю не треба буде приходити у міську раду або якийсь виконавчий орган щоб отримати послугу. Також особистий кабінет в рамках проекту “Смарт-послуги” відкриє можливість місцевій владі залучати активних громадян до процесу прийняття важливих для громади рішень (громадські слухання, соціологія тощо).

Безготівкові платежі, онлайн білінг

Запровадження використання мобільних платежів, щоб жителям не доводилося носити з собою великі суми чи безліч карток, встановлюються спеціальні прилади, які можуть проводити оплати за допомогою мобільного телефону та спеціального за стосунку до нього. Підключення підприємств всіх форм власності, які надають послуги населенню міста до системи онлайн-білінгу. Мета – усі оплати городяни можуть здійснювати зручно, швидко та відразу відслідковувати зміни на особистому рахунку в особистому кабінеті. На сьогодні розпочато процес підключення до зазначених сервісів комунальних підприємств міста.

Партисипація (громадянська участь, залучення громади)

Партисипація (громадянська участь, залучення громади) – механізми впливу громади на важливі суспільні рішення. Це загальносвітовий тренд, без якого неможливо уявити розвиток демократії.

Виокремлюють 5 основних принципів:

Підзвітність – моніторинг кореляції результатів з обіцянками та очікуваннями;

Включення – залучення тих, кого безпосередньо стосуватиметься рішення;

Прозорість – зрозумілість усіх процедур прийняття рішень усіма учасниками процесу;

Відповідність – забезпечення ресурсами, необхідними для ефективного залучення;

Чуйність – оперативне реагування на питання, що хвилюють громаду. На сьогодні в місті розпочато запровадження процесу активізації залучення городян для вироблення інноваційних підходів у вирішення актуальних міських проблем шляхом їх об’єднання в ініціативні групи, які взаємодіють з профільними підрозділами міської ради. На сьогодні об’єдналися організації, які опікуються питаннями екології, благоустрою, сталого розвитку, а також питаннями гуманних шляхів поводження з безпритульним тваринами.